Znanost je dokazala da čitanje djeci uistinu mijenja njihov mozak

čitanje djeci

Čitanje djeci ima mnoge benefite, a stvara i prisnost


Pedijatri često roditeljima savjetuju da čitaju djeci na glas, čak i kada su djeca još jako mala i ne mogu razumjeti pročitano. Sada pak, po prvi put, znanstveni ovog područja imaju čvrst dokaz da čitanje djeci aktivira dio mozga koji pomaže oko mentalnih slika i razumijevanja govora – od čega je oboje ključno za razvoj i razumijevanje govora, kasnije i pismenost.

U najnovijoj studiji koja će svijetlo dana ugledati u kolovoškom izdanju časopisa „Pediatrics“, istraživači su se posvetili proučavanju 19 mozgova djece u rasponu od tri i pol do 5 godina, a prilikom istraživanja koristili su magnetsku rezonancu. Istraživači su snimali slike dječjih mozgova za vrijeme dok su djeca slušala snimljen ženski glas koji čita priče, kao i dok su slušala običnu pozadinsku buku, želeći otkriti kako im mozak reagira dok slušaju sasvim različitu zvučnu stimulaciju.

Tim je također prikupio informacije o tome koliko je dječje kućno okruženje poticalo čitanje, što su napravili ispitujući pitanja kao: „Koliko često vam roditelji čitaju“ i „Koliko različitih dječjih knjiga imate kod kuće“.

Rezultati magnetske rezonance pokazali su da djeca iz domova u kojima se više poticalo čitanje imala i veću aktivnost u dijelu mozga koji je zaslužan za razumijevanje govora i vizualizaciju slika. Mozak je pokazao još veću razinu aktivnosti u vrijeme kada su djeci bile čitane priče.

„Ovo je mala i jako rana studija, ali ujedno i vrlo uzbudljiva jer možemo dokazati benefite ranog čitanja djeci. To su biološki dokazi koji nadilaze empirijska istraživanja“, kazao je dr. Thomas DeWitt, ravnatelj odjela opće i zajedničke pedijatrije u dječje bolnice u Cincinnatiju za Huffington Post.

Američka akademija pedijatara koja izdaje časopis „Pediatrics“ dugo je godina bila nadglasana kada je promovirala rano čitanje djeci, međutim sada ponosno izjavljuju:

„Roditelji koji čitaju svojoj djeci stvaraju ujedno i odnose pune nježnosti i ljubavi, a čitanje je usto važno za dječji kognitivni, jezični i sveukupni emocionalni razvoj“.

DeWitt je napomenuo kako neke stvari još uvijek nisu razjašnjene u studiji, kao na primjer da li je za stimulaciju dječjeg mozga potrebno da im čita upravo roditelj, ili to može biti i neka druga osoba, na primjer dadilja, učitelj, neki drugi član obitelji, no nada se kako će to biti rasvijetljeno u budućim studijama.

Roditeljima širom svijeta savjetuje:“Primite se knjige i počnite što ranije čitati svojoj djeci, važno je!” Osim toga, to će kod djece u kasnijoj dobi također pomoći da razviju afinitet prema čitanju.